STATUT

Uczniowskiego Klubu Sportowego

ŻAGIEL w Gorzowie Wielkopolskim

 

Rozdział I

Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

§ 1.

Uczniowski Klub Sportowy ŻAGIEL, zwany dalej „Klubem”, jest uczniowskim klubem sportowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o sporcie, zrzeszającym w szczególności dzieci i młodzież, rodziców, nauczycieli i sympatyków.

§ 2.

  1. Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Klubu jest miasto Gorzów Wielkopolski.
  3. Dla właściwego realizowania swoich celów Klub może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3.

Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art.4 ustawy o sporcie i z tego tytułu podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego oraz posiada osobowość prawną.

§ 4.

Klub działa zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o sporcie, ustawą o systemie oświaty, oraz niniejszym Statutem.

§ 5.

Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich spraw Klub może zatrudniać pracowników.

§ 6.

Klub używa godła, barw, odznak i znaczków organizacyjnych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 7.

Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych ogólnokrajowych i międzynarodowych związków stowarzyszeń i związków sportowych.

Rozdział II

Cele i środki działania

§ 8.

Celem Klubu jest szkolenie regatowe w żeglarstwie i windsurfingu oraz upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, a w tym:

       1) planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Klubu oraz pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,

     2) angażowanie dzieci i młodzieży do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych

       3) doskonalenie uzdolnień sportowych i sprawności fizycznej członków Klubu,

       4) prowadzenie szkolenia sportowego dzieci i młodzieży,

       5) organizowanie różnych form współzawodnictwa sportowego,

       6) uczestnictwo w imprezach sportowych rangi lokalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej,

       7) organizowanie różnych form aktywności fizycznej,

       8) angażowanie członków Klubu do uprawiania różnych form aktywności fizycznej,

       9) dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny członków Klubu,

     10) popularyzacja zasad sportowej rywalizacji.

     11) kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań statutowych Klubu,

     12) integrowanie środowisk uczniowskich, rodzicielskich i nauczycielskich na terenie swojego działania,

     13) organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży,

§ 9.

  1. Klub realizuje swoje cele poprzez:

        1) współdziałanie z organami samorządów terytorialnych i organami władz państwowych w celu zapewnienia członkom klubu właściwych warunków do uprawiania sportu,

        2) wspieranie członków Klubu w dążeniu do osiągania sukcesów sportowych oraz udzielanie wsparcia członkom Klubu, którzy osiągają sukcesy sportowe,

        3) zapewnianie członkom Klubu dostępu do infrastruktury sportowej,

        4) prowadzenie zajęć sportowych,

        5) organizację i udział w imprezach sportowych,

        6) organizację różnych form aktywności fizycznej,

        7) współpracę z innymi organizacjami pozarządowymi w kraju i za granicą,

        8) organizowanie obozów sportowych,

        9) współpracę z placówkami oświatowymi,

      10) współpracę z organami administracji publicznej,

      11) pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych Klubu.

  1. Klub opiera swoja działalność przede wszystkim na:

       1) społecznej pracy swoich członków i działaczy,

       2) pomocy materialnej i organizacyjnej rodziców i działaczy,

       3) pomocy materialnej instytucji i firm funkcjonujących na terenie działania Klubu,

  1. Klub może skupiać wokół siebie firmy, instytucje i osoby fizyczne wyrażające wolę wspierania statutowej działalności stowarzyszenia,
  2. Dla realizacji określonych celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Rozdział III

Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki

§ 10.

  1. Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne i prawne.
  2. Osoba prawna może być wyłącznie członkiem wspierającym.

§ 11.

Członkowie Klubu dzielą się na:

        1) zwyczajnych,

        2) wspierających,

        3) honorowych.

§ 12.

  1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być pełnoletnie osoby fizyczne które złożą pisemną deklarację członkowską, uiszczą opłatę wpisową i zostaną wpisane do rejestru członków Klubu na podstawie uchwały Zarządu.
  2. Członkiem zwyczajnym Klubu może być również małoletni w wieku od 16 do 18 lat.
  3. Małoletni poniżej 16 roku życia mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
  4. Członkiem wspierającym Klubu może być osoba prawna lub fizyczna, która popiera cele statutowe Klubu i udziela mu wsparcia materialnego lub organizacyjnego.
  5. Godność członka honorowego Klubu nadaje i odbiera Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Klubu.
  6. Członek zwyczajny, któremu nadano tytuł członka honorowego zachowuje uprawnienia członka zwyczajnego Klubu.
  7. Członek wspierający, któremu nadano tytuł członka honorowego zachowuje uprawnienia członka wspierającego Klubu.
  8. Wysokość opłaty wpisowej, zasady jej stosowania i zwalniania z niej ustala Zarząd w drodze uchwały.

§ 13.

  1. Decyzję o przyjęciu w poczet członków zwyczajnych i wspierających podejmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji przystępującego zawierającej:

        1) imię i nazwisko (nazwę),

        2) miejsce zamieszkania (siedzibę),

        3) datę urodzenia (w przypadku osób fizycznych),

        4) imię i nazwisko osoby członka wprowadzającego (w przypadku pełnoletnich członków zwyczajnych),

        5) oświadczenia o przystąpieniu,

        6) w przypadku małoletniego poniżej 16-tu lat zgodę przedstawicieli ustawowych,

        7) w przypadku kandydatów na członków wspierających zakres deklarowanej pomocy dla Klubu,

  1. Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu. Po podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
  2. Założyciele Klubu, którzy podpisali listę założycieli dołączoną do wniosku o wpis do ewidencji staja się członkami Klubu z chwilą uprawomocnienia się decyzji Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego o wpisie Klubu do ewidencji.

§ 14.

  1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:

       1) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków z głosem stanowiącym oraz biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami wynikającymi z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach,

       2) uczestnictwa w przedsięwzięciach organizowanych przez Klub,

       3) zgłaszania opinii, postulatów, wniosków wobec Zarządu,

       4) udziału w zajęciach organizowanych przez Klub w ramach statutowej działalności,

       5) korzystania z wszelkich urządzeń będących w dyspozycji klubu.

       6) korzystania z innych uprawnień określonych uchwałą Zarządu Klubu

       7) zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwał Zarządu.

  1. Członkom wspierającym przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych, z wyjątkiem głosu stanowiącego oraz czynnego i biernego prawa wyborczego na Walnym Zebraniu Członków.

§ 15.

  1. Członkowie Klubu zobowiązani są do:

        1) aktywnego uczestniczenia w pracach Klubu i realizacji celów statutowych,

       2) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Klubu,

       3) regularnego opłacania składek członkowskich, na zasadach przyjętych uchwałą Zarządu. Zwolnieni z tego obowiązku są członkowie honorowi i wspierający.

  1. Członkowie wspierający są obowiązani do przestrzegania statutu i uchwał władz oraz regularnego spełniania na rzecz Klubu zadeklarowanych w deklaracji członkowskiej świadczeń.

§ 16.

  1. Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:

       1) złożenia przez członka Klubu Zarządowi pisemnej rezygnacji z członkostwa w Klubie,

       2) śmierci członka Klubu lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,

     3) skreślenia z listy członków uchwałą Zarządu, a w stosunku do członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej uchwałą Walnego Zebrania Członków, w przypadku stwierdzenia:

             a) rażącego naruszenia przez członka Klubu postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu,

             b) niebrania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres co najmniej 6 miesięcy,

             c) zalegania z opłaceniem składek członkowskich za okres co najmniej 3 miesięcy, po uprzednim wezwaniu do uiszczenia zaległych składek,

             d) działania przez członka Klubu na szkodę Klubu.

       4) rozwiązania Klubu.

 2.  Ustanie członkostwa w Klubie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 3 powoduje jednoczesne wygaśnięcie funkcji w składzie Zarządu albo odpowiednio Komisji Rewizyjnej.

 3.  W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3, Zarząd jest zobowiązany zawiadomić zainteresowanego na piśmie doręczając mu jednocześnie stosowną uchwałę, podając przyczyny skreślenia i wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków, w terminie 14 dni od daty doręczenia przedmiotowej uchwały wykluczonemu członkowi.

 4.  Od uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej na podstawie ust.1 pkt 3 odwołanie nie przysługuje.

 5.  W przypadku złożenia odwołania we wskazanym terminie, uchwała Zarządu nie wywołuje skutków prawnych do czasu rozpatrzenia odwołania przez Walne Zebranie Członków.

 6.  Zarząd zwołuje, w terminie 30 dni od dnia złożenia odwołania przez wykluczonego członka Klubu, Walne Zebranie Członków.

 7.  Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

Rozdział IV

Władze Klubu

§ 17.

Władzami Klubu są:

      1) Walne Zebranie Członków,

      2) Zarząd,

     3) Komisja Rewizyjna.

§ 18.

  1. Kadencja władz wybieralnych trwa pięć (5) lat.
  2. Kadencje władz rozpoczynają się i kończą równocześnie.
  3. Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków danego organu.
  4. Uchwały władz Klubu podejmowane są w głosowaniu jawnym. W sprawach osobowych, w tym wyboru władz Klubu przeprowadza się głosowanie tajne.

§ 19.

  1. Walne Zebranie Członków Klubu jest najwyższą władzą Klubu i jest zwoływane przez Zarząd.
  2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

       1) z głosem stanowiącym, z biernym i czynnym prawem wyborczym – członkowie zwyczajni,

       2) z głosem doradczym – członkowie wspierający.

  1. Posiedzenie Walnego Zebrania Członków Klubu Członów dzielą się na:

       1) posiedzenia sprawozdawczo – wyborcze zwoływane przez Zarząd raz na pięć (5) lat,

      2) posiedzenia sprawozdawcze zwoływane przez Zarząd raz do roku,

      3) nadzwyczajne posiedzenia zwoływane są przez Zarząd:

          a) z własnej inicjatywy Zarządu – na podstawie uchwały Zarządu,

          b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,

          c) na wniosek co najmniej 51 % członków Klubu.

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Klubu powinno odbyć się nie później niż w ciągu 30 dni od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały.
  2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków klubu co najmniej na 14 dni przed terminem obrad.

§ 20.

  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

        1) uchwalenie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,

        2) wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

        3) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,

        4) skreślanie z członkostwa w Klubie członków Klubu pełniących funkcje we władzach Klubu,

        5) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności władz, oraz przyjmowania absolutorium dla Zarządu Klubu,

        6) podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu,

        7) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku,

        8) podejmowanie uchwał w innych sprawach, niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

  1. Uchwały Walnego Zebranie Klubu podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
  2. W przypadku braku wymaganego kworum Zarząd zwołuje kolejne posiedzenie Walnego Zebrania Członków Klubu, przy czym uchwały podejmowane są wówczas zwykłą większością głosów, niezależnie od liczby uprawniony członków, obecnych na posiedzeniu.
  3. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez Zarząd.

§ 21.

  1. Zarząd składa się z trzech (3) do pięciu (5) członków pełniących funkcje:

       1) Prezesa,

       2) Wiceprezesa (do dwóch),

       3) Sekretarza,

       4) Skarbnika.

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na sześć (6) miesięcy.
  2. Nieudzielenie absolutorium Zarządowi Klubu jest równoznaczne z jego odwołaniem.
  3. Członkowie zarządu pełnią funkcje społecznie.
  4. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów związanych z pełnioną funkcją.
  5. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność, co najmniej 3/5 składu członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
  6. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
  7. W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi i Wiceprezesowi.
  8. Zarząd może uchwalić regulamin swojego działania.

§ 22.

  1. Do zadań Zarządu klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków Klubu, a w szczególności:

        1) reprezentowanie Klubu na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,

        2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,

        3) określanie wysokości składki członkowskiej, wpisowego i trybu ich uiszczania,

        4) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków,

        5) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,

        6) składanie sprawozdań z działalności Klubu

        7) uchwalanie regulaminów wewnętrznych Klubu,

        8) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,

        9) podejmowanie uchwał w sprawach przynależności do innych organizacji,

      10) powoływanie doradczych komisji problemowych i uchwalanie regulaminów ich działania,

      11) powoływanie sekcji Klubu i uchwalanie regulaminów ich działania.

      12) zwoływanie Walnych Zebrań Członków Klubu.

§ 23.

  1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź stracił zaufanie pozostałych członków Zarządu.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach członka Zarządu podejmuje Walne Zgromadzenie Klubu.

§ 24.

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Klubu.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech (3) członków pełniących funkcje:

        1) Przewodniczącego.

        2) Wiceprzewodniczącego.

        3) Sekretarza.

  1. Komisja konstytuuje się na pierwszym po jej wyborze posiedzeniu.
  2. Do czynności Komisji Rewizyjne należy:

       1) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,

       2) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określanie terminów oraz sposobów ich usunięcia,

       3) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,

       4) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, ,

       5) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Klubu lub wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem Klubu działań Zarządu.

  1. Komisja Rewizyjna może uchwalić regulamin swojego działania.

§ 25.

  1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach Komisji, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź stracił zaufanie pozostałych członków Komisji.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach członka Komisji podejmuje Walne Zgromadzenie Klubu.

§ 26.

W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej, Zarząd zobowiązany jest, w ciągu 30 dni od powstania wakatu, zwołać posiedzenie Zebrania Członków Klubu celem wyboru nowego członka ww. organów.

Rozdział V

Wyróżnienia i kary

§ 27.

Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień, nagród i kar określa regulamin opracowany przez Zarząd Klubu.

§ 28.

  1. W razie naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Członków Klubu, prawo wymierzania następujących kar:

       1) upomnienia,

       2) nagany,

       3) zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy,

       4) skreślenie z listy członków Klubu,

  1. Uchwała Zarządu o ukaraniu członka Klubu powinna zawierać uzasadnienie.
  2. Od uchwały Zarządu o ukaraniu członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o ukaraniu wraz z uzasadnieniem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu. Walne Zebranie Członków rozpatruje odwołanie na najbliższych obradach. Uchwała Walnego Zebrania Członków w tym zakresie jest ostateczna.

 

Rozdział VI

Majątek i fundusze Klubu

§ 29.

  1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Źródłami powstawania majątku Klubu są:

        1) składki członkowskie,

        2) dotacje,

        3) darowizny, zapisy i spadki,

        4) dochody z majątku Klubu oraz ofiarności publicznej,

        5) wpływy z odpłatnej działalności pożytku publicznego.

  1. Klub nie prowadzi działalności gospodarczej

§ 30.

  1. Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Klubu, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu działających łącznie w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów.
  2. Do występowania w imieniu Klubu w sprawach niemajątkowych uprawniony jest samodzielnie każdy członek Zarządu.

Rozdział VII

Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu

§ 31.

Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w I terminie lub w II terminie bez względu na liczbę obecnych członków, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.

§ 32.

  1. Rozwiązanie Klubu może nastąpić w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w I terminie lub w II terminie bez względu na liczbę obecnych członków, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
  2. Uchwała o rozwiązaniu Klubu wskazuje likwidatora i cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu pozostały po zakończeniu likwidacji.
  3. Likwidator powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków, po zakończeniu prac składa organowi ewidencyjnemu sprawozdanie z przeprowadzonej likwidacji wraz z wnioskiem o wykreślenie Klubu z ewidencji.

§ 33.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach.

 

Gorzów Wlkp. dn. 21.05.2022

Statut zatwierdzony uchwałą Walnego Zebrania członków

Uczniowski Klub Sportowy ŻAGIEL w dn. 21.05.2022 r.